23 éve nem történt ilyen – Ha Concorde alapod van, figyelj a HOLD-ra! (interjú)

23 éve nem történt ilyen – Ha Concorde alapod van, figyelj a HOLD-ra! (interjú)
Hirdetés
Hirdetés

Cikk2017-10-11 Frissítve: 2021-08-06
 

Az alapkezelői piacon nézelődve egy régi ismerőssel új köntösben találkozhatunk, ugyanis a Concorde Alapkezelő a jövőben HOLD Alapkezelő néven fut tovább. Ugyan a név változik, de ebből a befektetők mit sem vesznek észre, mivel a korábbi irány továbbra is marad, vagyis a színvonalas szolgáltatás és a kiemelkedő teljesítmény megcélzása a különböző alapkategóriákban. Ráadásul a folyamatosan digitalizálódó világ követelményeit is komolyan veszik, már most is ott vannak az online piacon, és a jövőben is nagy jelentőséget tulajdonítanak az online jelenlétnek. Interjúnkban a névváltozásról és egyéb szakmai témákról kérdeztük a HOLD Alapkezelő vezérigazgatóját, Bilibók Botondot.

Bankmonitor.hu: Egy külső szemlélőnek meglepő lehet, de a Concorde Alapkezelő megváltoztatta a közelmúltban a nevét, a jövőben HOLD Alapkezelőként működik tovább. Mesélnél arról, hogy mi volt a névváltás oka?

Bilibók Botond: Másképp éli meg egy kívülálló ezt az eseményt és másképp egy olyan személy, aki belülről látja a folyamatokat – míg a kívülállónak meglepetés, nekünk nem az. A történet gyökere visszavezet ahhoz a közel hét évvel ezelőtti tranzakcióhoz, amikor az Alapkezelő menedzsmentje megvásárolta a cég többségét és függetlenné vált. Annak idején a korábbi anyacégünk és mi még eltérő szolgáltatásokat nyújtottunk és azt gondoltuk, hogy a két Concorde jól megfér egymás mellett. Ez sokáig így is volt. Két szuper szolgáltató eltérő szolgáltatásokkal nem okozott különösebb zavart az ügyfelek és üzleti partnerek között. Az elmúlt években azonban az eltérő szolgáltatások mellett elkezdődött egy konvergencia és mostanra azonban a két társaság szolgáltatásai olyan mértékben közelítettek egymáshoz – a privát banki illetve vagyonkezelési és befektetési alapkezelési tevékenységek ilyenek például –, hogy igazán nehéz lehetett egy ügyfélnek különbséget tenni a cégek között.

B: A Concorde egy nagyon jól csengő név a szakmában. Könnyen el lehetett engedni?

B.B.: Miután az előbb említett tranzakciókor nem volt névváltás, az azt mutatja, hogy a név, amihez mi is nagyon sokat hozzátettünk 15 éven keresztül, fontos volt. Akkor nem is gondolkodtunk azon, hogy nevet kellene változtatni. Nem igaz, hogy nem került szóba, de többen ragaszkodtak a névhez teljesen érthető okokból. Személy szerint én a kisebbséghez tartoztam. Aztán az elmúlt években, amikor nagyon jelentős módon nőtt a befektetési alapjaink befektetőinek száma, már én is sokkal bizonytalanabb voltam. Becsléseim szerint harminc-negyvenezer között lehet azon befektetésijegy-tulajdonosok száma, akik általunk kezelt befektetési alapba fektették a pénzüket. Ráadásul igazán szép sikereket értünk el az elmúlt években, ami tovább öregbítette a nevet. Tehát nem lehetett könnyen elengedni, de a fent is említett okokból indokolttá vált a névválasztás.

B: Mennyiben látjátok kockázatosnak ilyen szempontból a névváltást? Mire számítotok, mit fognak a – meglévő és potenciálisan elérhető – ügyfelek tenni?

B.B.: A magam részéről optimista vagyok. Nem kockázatmentes, mint ahogyan egy döntés sem az. Azonban én úgy látom, hogy egy feladat ez is, amit jól, eredményesen kell megoldani. Ami a saját privát vagyonkezelt ügyfeleinket illeti, akikkel közeli személyes viszonyban vagyunk, nos, nekik elég könnyű ezt elmondani. Intézményi ügyfeleinknél szintén ez a helyzet. Ezen felül ott vannak azok a befektetőink, akikkel nem vagyunk közvetlen kapcsolatban. Velük mi főként privát bankárok útján vagyunk kapcsolatban. Itt tehát a privát bankárok és tanácsadók azok, akik sokat segíthetnek nekünk, hogy a márkanév-változás hatékony átmenetét lebonyolítsuk. Ezeken túl van egy fontos körülmény. Az pedig az, hogy ha mi a következő években a múltbeli teljesítményeinket többé-kevésbé tudjuk folytatni, akkor biztos vagyok benne, hogy az az egyik legjobb eszköz a kockázatok minimalizálására. Ezt a tevékenységet több mint húsz éve végezzük, és ugyan márkanévváltásban nincs, de alap- és portfóliókezelésben van gyakorlatunk. Ez segíthet. Ha a teljesítményeink továbbra is jók lesznek, akkor a potenciális ügyfelek is megtalálnak majd.

B.: A néven kívül bármi változásra lehet számítani a HOLD-nál?

B.B.: Nem kell számítani változásra, ugyanazt a munkát fogjuk végezni, mint amit az utóbbi 20 évben végeztünk. A névváltás semmilyen stratégiaváltást nem takar. Persze, mivel a körülmények folyamatosan változnak, ezért ehhez mi is alkalmazkodunk – a régi néven is pontosan ezt tennénk –, de az alaptevékenység marad és nem tervezünk ezen változtatni. A körülöttünk lévő világ és környezet változik. Csak egy példa, ha bármelyik portfóliómenedzsert megkérdeznéd, hogy miként kezelt portfóliót 2000-ben, 2008-ban és most, akkor azt mondanák, hogy a sok hasonlóság mellett egészen másképp fektetnek be. Merőben más környezet, más válaszokat is igényel. Mindez csak azt mondatja velem, hogy szükség van megújulásra is, ami változás. De ez is a névtől független. Vagy például ott van az online, a fintech… Egyértelmű, hogy a változás a következő években velünk lesz.

B.: A HOLD Alapkezelőnél is volt ilyen befektetői hangulatingadozásra példa?

B.B.: Igen. A portfóliókezelői teljesítmény nem egy konstans állandó. Vannak jobb és gyengébb időszakok. Több ilyet átéltünk már. Ez egyáltalán nem azt jelenti, hogy magabiztosan ülünk a babérjainkon. Minden gyengébb időszak igénybe veszi az embert és a csapatot is. Annyi talán az előnye annak, hogy már voltak ilyenek korábban, hogy tudod azt, hogy van fény az alagút végén. Ettől függetlenül nekünk is embert próbáló idők ezek.

B.: A HOLD abszolút hozamú alapjai az éves hozamok alapján rosszabbul teljesítettek, mint korábban. Esetleg tudnál mondani egy okot, ami az alapok teljesítményének visszaeséséhez vezetett?

B.B.: Nem tudnék megnevezni egyetlen okot. Lehetne felsorolni okokat, utólag mindig könnyű, de teljesen felesleges. Egyéntől függő, hogy mi vezet például az átlagtól elmaradó teljesítményhez, hiszen minden nevesebb alapot egy vagy két portfóliómenedzser kezel, így tőlük kellene ezt megkérdezni. Személy szerint azonban engem a rövid távú hozamok nem érdekelnek, nem tartom jelentősnek a szerepüket. Nem kell sokat szépíteni, eddig nem sikerült jól az év. Igaz rosszul sem. De erre korábban is volt példa. Az igazán lényeges a közép- és hosszú távú teljesítmény. Egy évet akkor sem szabad túlértékelni, amikor jól sikerül és akkor sem, amikor gyengébben. Egy alapot értékelni 3-5 év alapján érdemes. Üzletileg is azt tartom fontosnak, hogy 3-5 éves hozamban az átlag felett teljesítsenek az alapok, amibe belefér 1-2 gyengébb év is.

B.: Mennyire befolyásolja az alapkezelő mozgásterét, hogy a jegybank leszorította a kockázatmentes kamatokat nullára? És mennyire fáj a lakossági állampapírok vonzó árazása?

B.B.: A jegybank intézkedéseit először kommentálva, szerintem teszik a dolgukat – mégpedig jól. A jegybanki kamatokat és az állampapírhozamokat tekintve már ott tartunk, ahol a fejlett világ. Nulla közeli hozamkörnyezet, sőt, negatív rövid távú hozam. Ha valaki ezt mondja nekünk öt évvel ezelőtt…

A kettős kamatrendszer nem segített nekünk sem. De szerencsére mindez egy olyan környezetben jött létre, amikor a kamatok folyamatosan csökkentek és az alapkezelői szektorba, és így hozzánk is, áramlott be a pénz. Az idei év első felében tapasztalt pénzbeáramlás is óriási volt. Tehát nem szabad panaszkodnunk. A kettős kamatrendszernek pedig egyszer vége lesz. A célja ismert és némileg érthető. Komoly fejtörést okozott és nem örültünk neki. De visszatekintve és a számainkat nézve nem látom tragikusnak, sőt.

B.: Nem olyan régen elindította a HOLD Alapkezelő a prémium üzletágát is. Mi a tapasztalat ezen a téren?

B.B.: Kérdés, hogy miként definiáljuk a prémium ügyfeleket. Honnan indul ez a szolgáltatás? Ötmilliótól, 10 milliótól vagy 20 milliótól? Nálunk is az volt az elképzelés, hogy kisebb belépési limittel is tudjunk kiszolgálni ügyfeleket, és mi kb. a 20 milliós alsó limitnél húztuk meg a határt. Nálunk egy átlagos privát banki ügyfél mintegy 250 millió forintot tart. Ez kb. 12 darab 20 milliós ügyfél. A prémium és privát ügyfél akvirálása között én viszont nagyon nagy különbséget nem érzek. Azaz hasonló erőbedobással lehet behozni mind a két ügyfélkört.

A fenti kérdést az online tudja megoldani. Az online ugyanis lehetőséget teremt arra, hogy ne mondj minimum limitet. A prémium ügyfeleket online formában lehet majd hatékonyan kiszolgálni.

B.: Kísérleti jelleggel már elindult a HOLD esetében is az online kiszolgálás. Itt szinte ingyenesen lehet egy meghatározott befektetési alap körhöz hozzájutni. Mire lehet ezen a fronton számítani?

B.B.: Azért indultunk itt el, mert egyszerűen nem lehetett kikerülni, ez a jövő. A digitális fejlesztést senki sem úszhatja meg, az online irányába nyitni kell.

Ingyenes egy sor szolgáltatás valóban. Azért azt is látni kell, hogy ezek a szolgáltatások nem hasonlíthatók össze egy banki szolgáltatással, hiszen itt közép- és hosszú távú megtakarítások vannak. A befektetési alapok jelenlegi költségstruktúrájába ennek bele kell férnie. Az elkövetkező években sok változás lehet itt még, ahogy az online szolgáltatások egyre hangsúlyosabbak és népszerűbbek lesznek.

B.: Egy bankszámlát ma már teljesen online is megnyithatunk, személyes fióki jelenlétre nincs is szükség. Ez önmagában katalizátora lehet az online szolgáltatások elterjedésének?

B.B.: Időről időre meg szoktuk nézni, hogy mi történik a nagyvilágban. És azon kívül, hogy egy ügyfél sorban állás nélküli profi kiszolgálása megoldható, korszakalkotót még nem láttam. Egyelőre abban látom ennek a jelentőségét, hogy az új trend, a kényelmi funkciók fognak sztenderddé válni. Már ma is tudjuk, milyen az, amikor nem kell boltba mennünk, hanem mindent a netes rendelés után kiszállítanak a lakásunkhoz. Sőt, ha elszabadul a fantáziám, akkor ez a trend a pénzügyi szolgáltatásokat is eléri. Nem is olyan régen, egy évtizede még azt ünnepelték a bankok, hogy éppen a 100. fiókjukat nyitották meg. Vicces, de el tudom képzelni, hogy a jövőben lesz olyan, amikor azt ünneplik, hogy már csak 10 fiókjuk van és ugyanúgy kiszolgálják az ügyfeleiket.

B.: Végül egy kis kitekintés a jövőbe. A történelem egyik leghosszabb bikapiacát éljük, és egyre többen várják már a korrekciót a részvénypiacokon. Mit gondolsz, valóban ennyire rossz a helyzet?

B.B.: Egyetértek azzal, hiszen ez tény, hogy az egyik leghosszabb bikapiac részesei vagyunk. A közel tíz éve kezdődött válságkezelés, az olcsó pénz időszaka egyértelműen működött. Minden ilyen időszak kitermel anomáliákat. Ez sem különbözik ebben a többitől. Hogy meddig tart, az örök kérdés, mint ahogy az is, hogy utólag mindig nagyon könnyű okosnak lenni. Végtelen türelemre van szükség, és ahogy egyre hosszabb ez az időszak, egyre nagyobb figyelmet igényel. Nem könnyű, de ritkán adatik meg az életben, hogy valamit tálcán kínálnak.

Hirdetés
Hirdetés